SKI-DOO
CITATION 4500 (ROTAX 377) 1982-83
CITATION SS (ROTAX 377) 1982-83
FORMULA DELUXE 380 (ROTAX 377) 1999-00
FORMULA DELUXE F (ROTAX 377) 2001-01
FORMULA S (ROTAX 377) 1998
GRAND TOURING 380F (ROTAX 377) 2002-03
GSX 380F (ROTAX 377) 2005-06
GTX 380F (ROTAX 377) 2005-06
LEGEND 380F (ROTAX 377) 2002-04
MXZ 380 F (ROTAX 377) 2002-02
MXZ 380F (ROTAX 377) 2003-04
MXZ F (ROTAX 377) 2001
MXZ FAN 380 (ROTAX 377) 2005
NORDIK (ROTAX 377) 1982-83
SAFARI 377 (ROTAX 377) 1984-88
SAFARI DELUXE (ROTAX 377) 1993-94
SAFARI DELUXE L (ROTAX 377) 1994
SAFARI L (ROTAX 377) 1990-93
SAFARI LE (ROTAX 377) 1990-92
SAFARI SAGA (ROTAX 377) 1989
SAFARI SCOUT (ROTAX 377) 1989-90
SCOUT (ROTAX 377) 1991-92
SKANDIC 377 (ROTAX 377) 1982-86
SKANDIC 377R (ROTAX 377) 1985-87
SKANDIC 380 (ROTAX 377) 1995-00
SKANDIC II 377 (ROTAX 377) 1993-94
SKANDIC II 377R (ROTAX 377) 1993-94
SKANDIC II R (ROTAX 377) 1992
TOURING 380F (ROTAX 377) 2001
TOURING E (ROTAX 377) 1995-00
TOURING E LT 2-UP (ROTAX 377) 1997
TOURING LE (ROTAX 377) 1995
LYNX
535 (ROTAX 377) 1984-89
ENDURO 400 F (ROTAX 377) 2001-05
FOREST FOX (ROTAX 377) 1996-99
GL 3300 (ROTAX 377) 1982-90
GL 360 (ROTAX 377) 1992-95
GL 3900 (ROTAX 377) 1982-92
GL SPORT (ROTAX 377) 1991-92
LIGHT (ROTAX 377) 1994-96
LIGHT TOURING (ROTAX 377) 1997-98
LIGHT TOURING LT (ROTAX 377) 1999
RANGER (ROTAX 377) 1993-96
RANGER KING (ROTAX 377) 1995-96
SAFARI 400 (ROTAX 377) 2001-06
SPORT XR (ROTAX 377) 1997-99
TOURING 400 F (ROTAX 377) 2000
Kolv som passar till Skidoo snöskotrar, ersätter originalnr: 420994975
Överdimensionskolvsatsen till Rotax 377cc innehåller kolv, kolvringar, kolvbult och clips. Byt även packningar samt nållager vid motorrenovering.
Byter du kolv/kolvar på grund av ett haveri se då till att du lokaliserat vad haveriet beror på. Risken är annars överhängande att du får samma problem igen.
Vanliga orsaker till motorhaveri på tvåtakts snöskotrar är att dom har skurit pga för lite bränsle/olja (rengör förgasare, munstycken, kolla att bränsle- och oljepump fungerar som den skall samt kolla samtliga bränsleledningar och filter).
Har kolven gått sönder kan det bero på att den har gått för länge eller att cylinderfodret är nött/slitet och kolvspelet blivit för stort. Vanligtvis spricker då kolven först i bakkant mot insug.
(Bilden är en exempelbild)